Sunday, October 16, 2011

surah amalan ketika hamil

ok...aku bukan alim sgt...tp nie pn google gak..takut gak klau ada penyelewengan surah...tawakal shj...insyaAllah...berikut adalah surah amalan si ibu ketika hamil....moga2 bayi yg dikandungkan itu diredha...amin...hehehe


3 bulan pertama : amalkan membaca surah yusof
Ini kerana masa 3 bulan yang pertama ni, pembentukan bayi sedang mula berkembang...so masa ini adalah masa yang terbaik untuk meminta doa dari Allah supaya baby kite nanti sempurna sifatnya, sempurna akalnya, dan bila amalkan surah yusof, dengan harapan baby kite nanti akan comel sentiasa ;)


kesimpulan surah yusuf

  1. Keimanan: Kenabian Yusuf a.s. dan mukjizat-mukjizatnya; ketentuan yang berhubungan dengan keagamaan adalah hak Allah semata-mata; qadha Allah tak dapat diubah; para rasul semuanya lelaki.
  2. Hukum-hukum: Keharusan merahsiakan sesuatu untuk menghindari fitnah; barang dan anak temuanwajib dipelihara dan tidak boleh dibiarkan; boleh melakukan helah yang tidak merugikan orang lain untuk memperoleh sesuatu kemaslahatan.
  3. Kisah-kisah: Riwayat Nabi Yusuf a.s. bersaudara dengan orang tua mereka Yaakub a.s.
  4. Dan lain-lain: Beberapa unsur teladan yang mulia yang dapat diambil dari cerita Yusuf a.s: persamaan antara agama para nabi-nabi ialah tauhid.



3 bulan kedua : amalkan membaca surah luqman
Ini kerana masa 3 bulan kedua, bayi dah mula terbentuk dan dah boleh mendengar dari telinga ibunya...so kalau kite amalkan surah luqman, insyallah, anak akan jadi bijak dan mendengar kata...jangan lupe untuk sentiasa berdoa supaya anak yang bakal dilahirkan akan menjadi anak yang soleh dan solehah :)


kesimpulan surah luqman ; bagaimana mendidik anak

  1. Keimanan: Al Qur'an merupakan petunjuk dan rahmat yang dirasakan benar-benar oleh orang-orang yang beriman; keadaan di langit dan di bumi serta keajaiban-keajaiban yang terdapat pada keduanya adalah bukti-bukti atas keesaan dan kekuasaan Allah; manusia tidak akan selamat kecuali dengan taat kepada perintah-perintah Allah dan berbuat amal-amal yang saleh; lima hal yang ghaib yang hanya diketahui oleh Allah sendiri; ilmu Allah meliputi segalanya baik yang lahir maupun yang batin.
  2. Hukum-hukum:Kewajiban patuh dan berbakti kepada kedua orangtua selama tidak bertentangan dengan perintah-perintah Allah; perintah supaya memperhatikan alam dan keajaibannya untuk memperkuat keimanan dan kepercayaan akan ke-Esaan Tuhan; perintah supaya selalu bertakwa dan takut akan pembalasan Tuhan pada hari kiamat di waktu seseorang tidak dapat di tolong baik oleh anak atau bapaknya sekalipun.
  3. Kisah-kisah:Kisah Luqman, ilmu dan hikmah yang didapatnya.
  4. Lain-lain:Orang-orang yang sesat dari jalan Allah dan selalu memperolok-olokkan ayat-ayat Allah; celaan terhadap orang-orang musyrik karena tidak menghiraukan seruan untuk memperhatikan alam dan tidak menyembah Penciptanya; menghibur hati Rasulullah s.a.w. terhadap keingkaran orang-orang musyrik, karena hal ini bukanlah merupakan kelalaiannya; nikmat dan karunia Allah tidak dapat dihitung.



3 bulan terakhir : amalkan membaca surah maryam
Ini untuk menyenangkan kite masa bersalin...sentiasa doa supaya allah memudahkan kite bersalin tanpa sebarang dugaan.



kesimpulan surah maryam ; juga baik utk ibu-ibu mengandung, menguatkan rahim dan membantu perkembangan otak janin menjadi genius dan cergas.insya-allah.

  1. Keimanan: Allah berbuat sesuatu menurut yang dikehendaki-Nya sekali pun ia menyimpang dan hukum-hukum alam; Isa A.S. bukan anak Allah kerana mustahil Allah mempunyai anak; Jibril AS turun kepada rasul-rasul membawa wahyu atas perintah Allah; pada hari kiamat orang kafir menghadap Allah dengan sendirinya, semua manusia akan menghadap Tuhan sebagai hamba.
  2. Kisah-kisah: Allah mengabulkan doa Zakaria A.S. untuk memperolehi anak; kisah kelahiran Isa A.S. tanpa ayah; kisah Ibrahim A.S. dengan bapanya; Musa AS seorang yang dipilih oleh Allah; Ismail A.S. seorang yang benar dalam janjinya; Idris A.S. seorang yang sangat kuat kepercayaannya.
  3. Dan lain-lain: Ancaman terhadap orang yang meninggalkan solat dan mengikuti hawa nafsunya serta khabar gembira untuk orang-orang yang telah taubat dan mengerjakan amal-amal yang soleh; keadaan di syurga; membiarkan orang yang sesat setelah diberi petunjuk bergelimang dalam kesesatannya adalah sunnah Allah.

InsyaAllah~

No comments:

Post a Comment